TΑΣΟΣ ΜΑΚΡΑΤΟΣ: «Μετά τον Καβάφη, οι ερωμένες του ποιητή»

makratos1O Τάσος  Μακράτος είναι μία έντονη προσωπικότητα στον χώρο της Λογοτεχνίας, της Ποίησης και του Λόγου. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά. Σπούδασε Φιλολογία και Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και  Μηχανολόγος-Ηλεκτρολόγος στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές της Νεοελληνικής και Βυζαντινής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης.

Το έργο του εκτός από την Ελλάδα παρουσιάσθηκε στο εξωτερικό και έχει μεταφρασθεί στα Αγγλικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Ρουμάνικα, και Βουλγάρικά. Πήρε το πρώτο βραβείο Ποίησης από την Διεθνή Ακαδημία Διάδοσης του Πολιτισμού της Ρώμης το 1996, για τον ποιητικό ύμνο προς τιμήν της Γυναίκας «Δοξαστικόν Ες Αεί».

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στα «Επίκαιρα», αναφέρεται στην τελευταία του δουλειά «ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΚΑΒΑΦΗ ΟΙ ΕΡΩΜΕΝΕΣ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ», στη Λογοτεχνία, στον Πολιτισμό, στη νέα του δουλειά που ετοιμάζει και στις ανησυχίες των καλλιτεχνών.

 

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ: ΦΩΤΕΙΝΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ

 

-ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΚΑΒΑΦΗ ΟΙ ΕΡΩΜΕΝΕΣ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ, είναι το βιβλίο σου, που κυκλοφορεί και σημειώνει μεγάλη επιτυχία. Μίλησε μας γι αυτή σου την δουλειά.

 «Το βιβλίο περιλαμβάνει 66 ποιητικά κείμενα. Κάθε ένα ξεκινάει ως έναυσμα από δύο ή τρείς στοίχους κάποιου Καβαφικού Ποιήματος! Με αυτό υποδηλώνω μεταξύ των άλλων ότι βρίσκομαι σε μια Καβαφική ατμόσφαιρα. Δηλαδή της λατρείας , του κάλους, των νιάτων , του έρωτα, της ιστορίας, όπου την ίδια λατρεία σε αυτά είχε και ο Καβάφης. Αυτός λοιπόν είναι ο θεματογραφικός καμβάς που αναπτύσσω το έργο μου και επί πλέον στον τρόπο που γράφει ο Καβάφης. Και επειδή το έργο του Καβάφη γράφτηκε τον 19ον αιώνα, εγώ λοιπόν αναπτύσσω αυτά τα αιώνια θέματα του Καβάφη σαν μία ποιητική εκδοχή του 21ου αιώνα. Για αυτό και στο βιβλίο μου έδωσα αυτόν τον τίτλο»

meta-ton-kabafi-oi-eromenes-toy-poiiti--Ποίηση για σένα τι σημαίνει;

«Ποίηση είναι να ξεπερνάς το καθημερινό , να στοχάζεσαι ποιητικά, με έναν ιδιαίτερο τρόπο που μπορεί να συγκινήσει ή να αναστατώσει τον αναγνώστη. Και το σπουδαιότερο από όλα είναι να μπορείς να δίνεις απλόχερα την αγάπη σου παντού και πάντα».

-Οριοθετείς τη ζωή σου Τάσο σε έναν ποιητικό οίστρο;

«Ένας πραγματικός ποιητής και στην καθημερινότητά του ξεχωρίζει κάτι, το λαμπικάρει, και μετά το προσφέρει , είτε μέσω γραπτού λόγου, είτε στην ίδια του την ζωή»

-Από πότε ασχολείσαι με την ποίηση και την τέχνη;

«Είναι μεγάλη ιστορία αυτό και παλιά ιστορία. Αυτό που θα πω τώρα, το είχα πρωτοπεί πριν 30 χρόνια, σε μία συνέντευξη που έδωσα στην Αμερική στο Δημοσιογράφο Νίκο Σπάνια Βολιώτη, όταν ήμουν 7 ετών και είχα γράψει ένα ποίημα για την μητέρα μου με τίτλο Η ΚΑΛΗ ΜΟΥ Η ΜΗΤΕΡΑ. Φαίνεται ότι από εκείνη την ηλικία είχα το ταλέντο και κατά διαστήματα έγραφα. Τα πιο σοβαρά μου έργα  άρχισα να τα γράφω από την στιγμή που ενηλικιώθηκα και φυσικά ωρίμασε περισσότερο η σκέψη μου»

-Ποιό ήταν το ερέθισμα για να ασχοληθείς με την γραφή;

«Δεν υπήρχε κάποιο ερέθισμα συγκεκριμένο . Υπήρχε το έμφυτο στοιχείο, και από εκεί και πέρα εξελίχθηκε. Βέβαια η αγάπη και η στήριξη των γονιών μου για τα γράμματα και την μόρφωση μου, παίξανε σημαντικό ρόλο στην ζωή μου»

-Πες μας για το καλλιτεχνικό σου προφίλ.

«Κατ΄ αρχήν γεννήθηκα και μεγάλωσα στον Πειραιά. Παράλληλα με τις σπουδές μου ασχολήθηκα με την Λογοτεχνία, την Ποίηση και έκανα έρευνα πάνω σε κείμενα Νεοελληνικής , Βυζαντινής και Γαλλικής Μεσαιωνικής Λογοτεχνίας. Βραβεύτηκα το 1996 από την Διεθνή  Ακαδημία του Πολιτισμού της Ρώμης, για τον ποιητικό του ύμνο προς την γυναίκα ΔΟΞΑΣΤΙΚΟΝ ΕΣ ΑΕΙ».

-Μέσα στο βιβλίο σου αναφέρεσαι σε κάτι που με εντυπωσίασε. «ΟΙ ΥΙΟΘΕΣΙΕΣ, ΘΗΣΑΥΡΙΣΤΗ ΜΟΥ ΑΛΚΗΣΤΗ, ΝΑ ΟΡΙΜΑΖΕΙ ΣΤΑ ΧΑΔΙΑ ΜΑΣ, ΥΠΕΓΡΑΨΕΣ ΤΟ ΣΕ ΑΓΑΠΩ», τα οποία έχουν μία διαφορετικότητα σε συνδυασμό με μία ομοιότητα. Πώς γίνεται αυτό;

«Όταν γράφω κάτι, πριν το τελειοποιήσω το διορθώνω και το ρετουσάρω. Υπάρχουν πολλές διαφορές μεταξύ ποίησης και μυθιστορήματος στον τρόπο γραφής. Στην ποίηση πέφτει το βάρος στα σημαίνοντα , δηλαδή στις λέξεις, τουναντίον στα πεζά η μεγάλη δυσκολία είναι η δομή του κειμένου. Το πώς έγινε αυτός ο συνδυασμός οφείλεται στο ότι το ένα γράφτηκε το 2010 μέχρι τον Νοέμβριο του 2017 που παρεδόθη στις εκδόσεις Λιβάνη, έγιναν αρκετές επεξεργασίες, έτσι ώστε να γίνει κάτι σωστό και όμορφο!»

-Με ποιόν εκδοτικό Οίκο συνεργάζεσαι;

«Παλαιοτέρα συνεργαζόμουν με τη ΔΩΔΩΝΗ. Τώρα με τις εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ».

-Το έργο σου έχει μεταφρασθεί και σε άλλες γλώσσες;

«Φυσικά και έχει μεταφρασθεί και στα Αγγλικά. Σε λίγο καιρό θα κάνω και μία παρουσίαση στο εξωτερικό».

-Ποιό είναι το επόμενο βήμα σου;

«Το επόμενο σύγγραμμα μου είναι Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΑ ΑΚΡΑ, που το ετοιμάζω πυρετωδώς….Καθώς και το ΣΤΕΡΕΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ που θα γίνει θεατρικό.

markatos2-Υπάρχει η «Π.Ε.Λ.» και η  «Ε.Ε.Λ.», είστε σε κάποια εκ των δύο μέλος;

«Στη δεκαετία του 1980 με υπογραφή των Γιάννη Ρίτσου, Νικηφόρου Βρεττάκου και Στέλιου Γεράνη, έγινα επίσημο μέλος της Ε.Ε.Λ. αφού επέστρεψα από το Παρίσι. Φυσικά εκτιμώ όλες τις ενώσεις Λογοτεχνών και μου αρέσει να ασχολούμαι ενεργά».

-Κάθε χρόνο γίνεται διαγωνισμός Λογοτεχνών στους Δελφούς. Τί έχεις να πεις για αυτόν τον θεσμό;

«Φυσικά και είμαι υπέρ αυτού τού θεσμού. Είμαι  γιατί με αυτόν τον τρόπο προωθούνται τα ταλέντα».

-Πιστεύεις ότι τα τελευταία χρόνια ανθίζει στην Ελλάδα η Λογοτεχνία;

«Βέβαια και ανθίζει. Αυτό οφείλεται και στην κρίση γιατί ο κόσμος γράφοντας εκτονώνεται…»

-Λογοτεχνία ίσον Πολιτισμός. Ισχύει;

«Η Λογοτεχνία είναι η τέχνη  του λόγου. Άρα είναι Πολιτισμός, όπως είναι το θέατρο, η ζωγραφική, κ.ο.κ. Με λίγα λόγια ο Πολιτισμός εξημερώνει τον Άνθρωπο».

-Έχεις βραβευθεί για τον ποιητικό ύμνο προς την γυναίκα ΔΟΞΑΣΤΙΚΟΝ ΕΣ ΑΕΙ. Μίλησε μας γι αυτό.

«Πήρα το Α’ βραβείο από την Διεθνή Ακαδημία Διάδοσης του Πολιτισμού της Ρώμης το 1996, για τον ύμνο προς την γυναίκα, που μεταφράσθηκε στα Ιταλικά και έγινε μεγάλη επιτυχία στην Ιταλία»

-Και κλείνοντας λένε ότι οι καλλιτέχνες είστε ανήσυχα πνεύματα, εσύ είσαι;

«Ήμαστε ανήσυχα πνεύματα , γιατί οι άνθρωποι που  γράφουν έχουν ανησυχίες γιατί δημιουργούμε!»

makratos3

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s