ΑΡΘΡΟ: H Ψυχολογία των εκλογών

oikonomou
Δημήτρης Οικονόμου – Ιατρός Ψυχίατρος – Ψυχοθεραπευτής –
Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Ν. Σμύρνης με την παράταξη του Δημάρχου Σταύρου Τζουλάκη

Στο επίκεντρο της χώρας μας αυτή την περίοδο βρίσκονται οι εκλογές . Οι υποψήφιοι παρουσιάζουν και διαφημίζουν τον καλύτερό τους εαυτό με σκοπό να πείσουν τους ψηφοφόρους να τους επιλέξουν και να τους δώσουν την ψήφο τους.

Μεγάλο ρόλο στην εκλογική διαδικασία παίζει η ψυχολογία μας καθώς είναι αυτή που μας επηρεάζει στην λήψη αποφάσεων .

Αν μελετήσουμε από ψυχολογική άποψη τις εκλογικές διαδικασίες των τελευταίων ετών , θα γίνει αντιληπτό και σαφέστατο το φαινόμενο που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε ως «Η υπεροχή των πρώτων» . Είναι μία κατάσταση όπου οι άνθρωποι ασυναίσθητα έχουν την τάση να θυμούνται αντικείμενα ή κόμματα που βρίσκονται στην κορυφή του καταλόγου παρά αυτά που βρίσκονται στον πυθμένα των αποτελεσμάτων .

Η «υπεροχή των πρώτων» μελετήθηκε στα πλαίσια της κοινωνικής ψυχολογίας με διάφορες ερευνητικές μελέτες . Μια από τις σημαντικότερες και αξιόλογες μελέτες είναι αυτή του Asch ο οποίος παρουσίασε στο ερευνητικό του δείγμα μια λίστα από χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να περιγράψουν ένα άτομο . Σε κάποια άτομα αυτή η λίστα περιείχε μόνο θετικά χαρακτηριστικά ενώ σε κάποια άλλα μόνο αρνητικά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα που άκουσαν νωρίτερα στην λίστα τα θετικά χαρακτηριστικά , περιέγραφαν πλέον το άτομο με πιο θετικές βαθμολογίες συγκριτικά με τα άτομα που είχαν ακούσει για τα ίδια πρόσωπα μόνο την λίστα με τα αρνητικά χαρακτηριστικά .

 

Τι άλλο μπορεί όμως να μας επηρεάσει την απόφαση μας για το τι θα ψηφίσουμε ;

Το πιο σημαντικό για  τον καθένα μας ξεχωριστά είναι η αποδοχή και η αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους. Είναι ο βασικός λόγος για τον οποίον ακολουθούμε το πλήθος , είτε πρόκειται για πολύ σημαντικά είτε για πολύ ασήμαντα ζητήματα . Δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε φυσικά τον ρόλο που παίζουν  τα αντικείμενα, τα σύμβολα , ακόμα και τα χρώματα που συνοδεύουν ένα κόμμα ή έναν υποψήφιο στην επιλογή μας.

Συνεπώς , το μυαλό μπορεί να επηρεαστεί από την εξουσία , τα χρώματα , τις πειστικές ομιλίες και τις υποσχέσεις . Όμως μπορεί και να χρησιμοποιήσει την ικανότητα της αξιολόγησης , της ισορροπημένης και μετά από βαθιά σκέψη απόφασης . Αυτή θα είναι και η απόφαση που θα ευνοεί το κοινό καλό . Στην δεύτερη μόνο περίπτωση θα είμαστε σε θέση να εμπιστευτούμε κάποιον έτσι ώστε το αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί θετικό για όλους .

Κλείνοντας θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία και καλή δύναμη σε όλους τους υποψηφίους .

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s